Ademwerk Traject

de krach van adem

Een juiste ademhaling tijdens het rusten, maar ook tijdens inspanning, draagt bij aan jouw gezondheid en welzijn gedurende de hele dag. Dit heeft invloed op jouw gezondheid wanneer je wakker bent, maar ook wanneer jij slaapt. Tijdens het traject wordt de huidige manier van ademen, de doelstelling en intentie in kaart gebracht. Vanuit daar gaan we werken aan de ademhaling waarbij een aantal stappen de rode draad zijn voor het ademwerk. Dit bestaat uit de houding, het verdiepen van de adem, omgaan met stress, CO2 tolerantie verhogen en hoe kan je ontstressen.

Door te werken aan de houding kom je meer in het lichaam en uit het hoofd, je leert meer voelen en het zal je houding verbeteren. Door de adem te verdiepen ga je lager ademen, je maakt gebruik van het onderste deel van het ademapparaat, dit komt jouw welzijn en gezondheid ten goede. Door het verhogen van je CO2 tolerantie leer je omgaan met stress en ga je langzamer en lager ademen. Door middel van een stappenplan leer je zelf hoe je stress in je leven kan reduceren of laten verdwijnen

Voordelen Ademwerk

  • Contact met je essentie
  • Sterke buikkracht
  • Meer energie
  • Gezonde, lage ademhaling
  • Stabiele basis
  • Sterke intuïtie
  • Inspanning en ontspanning in balans
  • Ontspannen schouders
  • Rust in hoofd

Voordelen van een lage ademhaling

Wanneer jij lang en actief uitademt heeft dat een aantal voordelen jou. Wanneer jij lang en diep uitademt leeg jij een groot gedeelte van je longinhoud. Zo verschoon jij je longen dat een reinigende, verdiepende, rustgevende en regulerende werking geeft.

Reinigend

Op een normale uitademing blijft er aanzienlijk wat lucht in je longen. Deze oude lucht wordt dus niet altijd gereinigd. Door actief en laag te ademen zorg jij ervoor dat er meer longinhoud uitgeblazen wordt. Zo blaas jij de oude en vervuilde lucht uit en maak jij ruimte voor nieuwe en schone lucht. Onze luchtwegen scheiden 70% van onze afvalstoffen uit, belangrijk dus om zo af en toe goed te reinigen.

Verdiepend

Wanneer er gekeken wordt naar het adempatroon zien we vaak een hoge ademhaling in de borst. Dit is om verschillende redenen niet helpend? Zo geef je b.v. het signaal af dat er reden tot stress is, je benut maar een klein gedeelte van je longcapaciteiten en heb je kans op nek- en schouderklachten. Door actief uit te ademen kom je dieper en lager in je lichaam, je spreek je middenrif, je flanken en het gebied rondom je buik aan. Gebieden die belangrijk zijn bij een gezonde ademhaling

Rustgevend

Wanneer jij langer gaat uitademen activeer jij het sympathisch zenuwstelsel, dit is het gedeelte in ons zenuwstelsel wat staat voor ontspanning en rust. Je zorgt voor een ontspanning in je lichaam, eventuele stress wordt gereguleerd. Wanneer jij actief en aandachtig aan het uitademen bent dan is het niet mogelijk om gedachten te hebben.

Regulerend

Door actief en diep uit de ademen zorg jij ervoor dat de CO2 (koolzuur) tolerantie toeneemt, jij kan dus meer CO2 in je lichaam verdragen. Dit zorgt ervoor dat het langer duurt voordat jij de ademprikkel voelt, dit heeft als voordeel dat jij langzamer gaat ademen. CO2 heeft een onterecht een slechte reputatie, want CO2 heeft vele voordelen voor ons lichaam. Wanneer jij dit actief oefent krijg jij meer balans in jouw ademhaling.

Werken met en aan je adem geeft vele voordelen op fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch vlak. Daarom een kleine opsomming van de voordelen:

  • Minder stress
  • Meer zelfvertrouwen
  • Betere controle lichaamsgewicht
  • Verbetering in astma, bronchitis en apneu
  • Versterkte core
  • Meer rust, ontspanning
  • Hyperventilatie, migraine e.a. oplossen
  • Verbetering van je hartritme en bloeddruk

Wacht niet langer, want dit is allemaal haalbaar. Dit gun jij jezelf toch ook?

1 op 1 coaching

Begeleider: Niels Scholten
Locatie: IJsselmuiden

Bijdrage: €800,- inc. btw

Duur: 8 uur (verdeelt over 8 weken)

sessie 1: 4 uur
sessie 2: 3 uur
sessie 3: 1 uur

Andere locatie in overleg

Groepscoaching

Begeleider: Niels Scholten
Locatie: IJsselmuiden

Bijdrage: €400,- inc. btw

Duur: 8 uur (verdeelt over 8 weken)

sessie 1: 4 uur
sessie 2: 3 uur
sessie 3: 1 uur

Min, aantal deelnemers 4
Max, aantal deelnemers 6

Andere locatie in overleg

“The quality of our breath expresses our inner feelings.”

T.K.V. Desikachar