Winterzwemmen

De kracht van ijswater  

Winterzwemmen is voor Nederlandse begrippen onbekend, hierin hebben we ook geen tradities, in andere landen waaronder Rusland is dat een heel ander verhaal, daar wordt winterzwemmen door velen Russen beoefent en niet zonder reden. Winterzwemmen, de kracht van ijswater, neemt toe aan populariteit door Wim Hof en de bekende ijsbaden. Een mooie ontwikkeling en een startpunt om winterzwemmen te integreren in je leven. Eerst neem ik je mee in een aantal belangrijke punten rondom winterzwemmen. Het heeft namelijk vele gezondheidsvoordelen, mits je een aantal regels in acht neemt.

“Patience is like ice cold water running through your veins,
but our love will be immense”

Alejandro Perez

Aandachtspunten winterzwemmen

Wanneer je gaat winterzwemmen zijn er een aantal punten waar je op moet letten. Winterzwemmen heeft een groot impact op je lichaam en daarom is het belangrijk om te weten wat je doet.

Jouw veiligheid en gezondheid staan voorop en daarom is het goed om te weten wat de contra-indicaties zijn.

Het tweede punt is het hebben van een goed verwarmt lichaam. Wanneer jij gaat sporten dan is een warming-up ook gewenst, dus ook zeker wanneer je het koude water ingaat.

Het derde punt is het voorvoelen. Voordat je gaat zwemmen controleer jij bij jezelf hoe jij je op dat moment voelt. Hoe jij er op dat moment instaat bepaalt de duur van het zwemmen.

Het vierde punt is de duur. Kort zwemmen heeft al een groot impact, waardoor de duur niet lang hoeft te zijn. Lang zwemmen kan zelfs contraproductief zijn.

Het vijfde punt is blijven bewegen. Het kan zijn dat het water beweegt of jijzelf, op deze manier ontstaat er geen isolerend laagje en heb je de meeste positieve effecten.

Het laatste punt is navoelen. Controleer de eerste uren na het zwemmen wat het met jouw lichaam heeft gedaan. Dit is weer input voor de volgende training en de duur van het zwemmen.

Winterzwemmen in de Praktijk

Winterzwemmen is bedoeld om jouw gezondheid te verbeteren, deze gezondheidseffecten vinden plaats in de eerste 50 seconden. De duur van het zwemmen is dus meer een principe van wat je kunt i.p.v. wat je wilt. Bouw de intensiteit van je koude training langzaam op en train systematisch en regelmatig. Het is jouw training en niet die van een ander, hou daarom rekening wat voor jou geldt. Belangrijke aandachtspunten zijn:

– Jouw lichaamstype en vetpercentage
– Jouw algemene conditie
– Jouw koude conditie

Gezondheidseffecten van winterzwemmen

Zoals eerder benoemt heeft winterzwemmen een aantal gezondheidseffecten. Deze kan je ervaren wanneer jij je houdt aan de bovenstaande aandachtspunten. De gezondheidseffecten zijn:

Impuls van het metabolisme
Onze innerlijke kachel wordt door de kou opgestookt, dit zorgt voor een verhoging van onze kerntemperatuur. Er ontstaat een kort koortsmoment waarin veel ziektekiemen, virussen en bacteriën worden verbrand.

Gymnastiek voor de bloedvaten
Gezonde bloedvaten beschikken over de capaciteit om te openen en te sluiten, dit zorgt voor een goede doorbloeding. Het ontziet het hart ook voor een gedeelte bij de bloedcirculatie. Wanneer je in het koude water stapt trekken de bloedvaten samen, eenmaal uit het water gaan ze weer open staan. De vaten worden zo getraind om te openen en te sluiten.

Activatie van het immuunsysteem
Na afloop van het zwemmen wordt het immuunsysteem geactiveerd. Daarbij wordt het stofje IL-6 aangemaakt die helpt bij het herstel van weefselschade en werkt ontstekingsremmend.

Andere gezondheidseffecten

  • Versneld afvoer afvalstoffen
  • Verlaging slecht cholesterol
  • Aanmaak gelukshormonen
  • Toename mentale kracht
  • Verzachtend bij pijn en zwellingen
  • Reiniging en vitalisatie organen
  • Training hart, vaten en longen
  • Aanmaak noodzakelijke stress hormonen
  • Activatie vitamine D
  • Betere pH- waarde
  • Verjongend effect

Overdosis bij winterzwemmen

Koud water heeft vele mooie voordelen voor ons lichaam, het is krachtig, maar daardoor ook een gevaar om een overdosis te krijgen. Een korte ervaring met ijswater geeft je levenskracht, maar overbelasting zorgt voor afname van je levenskracht. Daarom is het goed te letten op dat je:

– niet te lang zwemt.
– niet te vaak zwemt.
– je lichaam laat wennen aan de koude shock.

Wil jij het ervaren?

Winterzwemmen heeft vele voordelen wanneer je het juist toepast. Ben jij nieuwsgierig of overtuigd geraakt van de kracht van het winterzwemmen of wil jij het ervaren? Dan nodig ik je van harte uit. Het is mogelijk om te werken met 1 op 1 sessies, maar het is ook mogelijk om onderdeel te zijn van een groep. Je kunt er ook voor kiezen om eerst het te ervaren in een 1 op 1 sessie en dan deel te nemen aan de groep.

De 1 op 1 sessies worden gegeven in de buurt van Kampen en zijn in overleg wanneer deze plaats zullen vinden. De kosten voor een 1 op 1 sessie bedragen € 20,-. Neem contact met mij op voor een afspraak.

Wil je deelnemen aan de groep, dan is dit mogelijk in Zwolle. Winterzwemmen Zwolle is elke zondag vanaf 10:00 uur bij de Milligerplas. Kosten bedragen € 10,- per keer of strippenkaart (10 x) € 50,- (incl. drankje). Bij interesse, neem contact met mij op.

IJsbad

Het ervaren van een ijsbad kan tegenwoordig in verschillende workshops. Dankzij baanbrekend werk van Wim Hof heeft het enorm aan populariteit gewonnen. Het is een hele mooie manier om kennis te maken met adem, ijswater en je mind. Daarbij is het begeleiden en het in acht nemen van een aantal belangrijke punten van belang. Vanuit daar kan je ervoor kiezen om koud water training te integreren in je leefstijl, om zo de positieve aspecten te gaan ervaren. Zoek daarin een weg waar iemand jou kan begeleiden in dit proces.

Positief effect op aandoeningen

Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde roemde het helende effect van koud water. Uit veel onderzoeken is dit wetenschappelijk aangetoond, waarbij bij een aantal al de werking ervan duidelijk is, bij anderen dat het werkt, maar nog niet waarom het werkt.

Andere gezondheidseffecten

  • Reuma, artritus, fibromyalgie
  • Multiple sclerose (MS)
  • Ontstekingen en pijn
  • Hart- en vaatziektes
  • Overgangsklachten
  • Stress, depressie
  • Ziekte van Crohn
  • Virusinfecties
  • Vermoeidheid
  • Spierherstel
  • Tuberculose
  • Diabetes 2
  • Alzheimer
  • Obesitas
  • Kanker
  • Lyme